Domain-nimi on yrityksesi digitaalinen osoite ja ensimmäinen kosketus asiakkaaseen verkossa. Se näkyy jokaisessa mainoksessa, käyntikortissa ja sähköpostiosoitteessa. Oikea valinta vahvistaa brändiäsi ja helpottaa asiakkaiden pääsyä sivuillesi, kun taas huono valinta voi maksaa kalliisti sekä rahassa että menetetyissä asiakkaissa. Käydään läpi, miten löydät juuri sinulle sopivan domain-nimen.
Miksi domain-nimi on niin tärkeä?
Domain-nimi on paljon enemmän kuin tekninen osoite. Se on osa yrityksen identiteettiä ja vaikuttaa suoraan siihen, miten asiakkaat muistavat sinut. Hyvä domain-nimi on helppo lausua puhelimessa, nopea kirjoittaa ja vaikea unohtaa.
Olen itsekin tehnyt virheen tässä. Aikoinaan rekisteröin yhden projektin alle domain-nimen, jossa oli väliviiva. Kuulosti paperilla järkevältä, mutta käytännössä ihmiset unohtivat väliviivan jatkuvasti ja päätyivät kilpailijan sivuille. Opin kantapään kautta, että yksinkertaisuus voittaa aina.
Pidä se lyhyenä ja helposti muistettavana
Ihanteellinen domain-nimi on 6-14 merkin mittainen. Mitä lyhyempi, sitä parempi – mutta ei niin lyhyt, että merkitys katoaa. Vältä monimutkaisia sanayhdistelmiä ja erikoismerkkejä.
Testaa domain-nimi ääneen sanomalla. Jos joudut tavaamaan sen tai selittämään kirjoitusasua, se on todennäköisesti liian monimutkainen. Asiakas, joka kuulee nimesi radiomainoksessa tai kahvipöytäkeskustelussa, pitäisi pystyä kirjoittamaan se oikein ensimmäisellä yrityksellä.
Valitse .fi vai kansainvälinen pääte?
Suomalaiselle yritykselle .fi-pääte on useimmiten paras valinta. Se kertoo heti, että toimit Suomessa ja palvelet suomalaisia asiakkaita. Googlen hakutuloksissa .fi-domain saa pientä etua, kun joku hakee Suomesta.
Jos tavoitteesi on kansainvälinen, kannattaa harkita .com-päätettä tai jopa molempien rekisteröimistä. Monet yritykset rekisteröivät sekä .fi että .com estääkseen väärinkäytökset ja varmistaakseen, että asiakkaat löytävät oikean sivuston kummallakin päätteellä.
Uudemmat päätteet kuten .shop, .online tai .tech voivat toimia tietyissä tilanteissa, mutta ne eivät ole yhtä tunnettuja ja voivat herättää epäluuloja vanhemmassa väestössä.
Sisällytä avainsana vai panostaa brändiin?
Tämä on klassinen dilemmа. Avainsanadomain (esim. helsinginlukot.fi) kertoo heti, mitä teet, ja voi auttaa hakukonelöydettävyydessä. Brändinimi (esim. lukkoexpertti.fi) on puolestaan helpompi muistaa ja erottua joukosta.
Molemmat toimivat, mutta valinta riippuu tavoitteistasi. Jos olet paikallinen palveluntarjoaja, avainsanadomain voi tuoda nopeita tuloksia. Jos rakennat pidemmän aikavälin brändiä, omaperäinen nimi antaa enemmän liikkumavaraa.
Vältä kuitenkin liian geneerisiä nimiä. Domain kuten ”palvelut.fi” on käytännössä mahdoton saada, ja vaikka saisitkin, se ei kerro mitään erityistä yrityksestäsi.
Tarkista saatavuus ja tavaramerkit
Ennen kuin ihastut johonkin nimeen, selvitä onko se vapaana. Käytä domain-rekisteröijän hakutoimintoa tarkistaaksesi saatavuuden. Samalla kannattaa tarkistaa:
– Onko vastaava nimi varattu muilla päätteillä (.com, .net)?
– Löytyykö nimellä jo toimiva yritys tai kilpailija?
– Onko nimi rekisteröity tavaramerkiksi?
Traficomin tavaramerkkirekisteristä voit etsiä, onko haluamasi nimi jo suojattu. Sosiaalisen median käyttäjätunnusten tarkistaminen on myös järkevää – saatat haluta samat tunnukset Facebookiin ja Instagramiin.
Vältä näitä yleisiä sudenkuoppia
Väliviivat ja numerot ovat melkein aina huono idea. Ne aiheuttavat hämmennystä ja lisäävät kirjoitusvirheitä. Jos kerrot asiakkaalle puhelimessa osoitteen ”yritys-nimi-kolme.fi”, moni kirjoittaa sen väärin.
Kirjoitusasun moniselitteisyys on toinen ongelma. Jos nimessä on ääkkösiä, mieti toimiiko se myös ilman niitä. Esimerkiksi ”mökit.fi” vs ”mokit.fi” voivat olla kaksi eri sivustoa.
Liian pitkät nimet katkeavat helposti, kun niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa tai laitetaan painotuotteisiin. Yli 20 merkin domain on jo hankala.
Rekisteröi nopeasti, mutta harkiten
Kun löydät hyvän nimen, älä vitkastele. Domain-nimet ovat halpoja (alle 20 €/vuosi), ja hyvät nimet menevät nopeasti. Samaan aikaan älä rekisteröi kymmentä eri vaihtoehtoa ”varmuuden vuoksi” – se tulee kalliiksi ja aiheuttaa ylläpitotaakkaa.
Yksi päänimi riittää useimmille yrityksille. Voit rekisteröi yhden tai kaksi vaihtoehtoista kirjoitusasua tai päätettä ohjaamaan pääsivustolle, mutta pidä rakenne yksinkertaisena.
Entä jos unelmadomain on jo varattu?
Älä lannistu. Voit kokeilla lisätä paikkakuntaa (helsinkilukot.fi), palvelua (lukkotuki.fi) tai muuta erotinta. Joskus alkuperäinen idea ei olekaan paras mahdollinen.
Varatun domainin ostaminen on mahdollista, mutta hinnat vaihtelevat sadoista euroista tuhansiin. Harvoin tämä on järkevää pienelle yritykselle. Parempi käyttää luovuutta ja löytää yhtä hyvä vaihtoehto.
Lopuksi: domain-nimi kasvaa yrityksen mukana
Älä stressaa liikaa. Tärkeintä on, että domain-nimi on selkeä, helppo muistaa ja sopii yritykseesi. Brändi rakentuu ajan myötä, ja oikea nimi vahvistuu käytössä. Aloita tänään – hyvä domain-nimi on investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.
