UX/UI-periaatteet: käyttäjäystävällinen navigointi ja selkeä rakenne

UX/UI-periaatteet: käyttäjäystävällinen navigointi ja selkeä rakenne

Hyvät kotisivut eivät synny sattumalta. Niiden taustalla on aina harkittua suunnittelua, jossa käyttäjän tarpeeet asetetaan etusijalle. UX (User Experience) ja UI (User Interface) ovat kaksi käsitettä, jotka kulkevat käsi kädessä – ja parhaimmillaan ne tekevät kotisivuista sellaisen paikan, jonne halutaan palata uudestaan.

Miksi navigointi on niin tärkeää?

Kuvittele tilanteessa, jossa astut ensimmäistä kertaa vieraaseen kauppakeskukseen. Jos opasteet puuttuvat tai ne ovat sekavia, turhautuminen iskee nopeasti. Sama pätee verkkosivuihin. Jos kävijä ei löydä etsimäänsä muutamassa sekunnissa, hän todennäköisesti poistuu sivuilta ja siirtyy kilpailijan sivuille.

Hyvä navigointi on kuin luotettava opas, joka ohjaa käyttäjän perille vaivattomasti. Päävalikko kannattaa pitää yksinkertaisena – yleensä 5-7 pääkohtaa riittää mainiosti. Liian moni vaihtoehto päätöksenteon vaikeuttaa, ja käyttäjä saattaa jämähtää paikalleen miettimään, mitä valitsisi.

Kolmen klikkauksen sääntö

Vanha nyrkkisääntö sanoo, että käyttäjän pitäisi päästä mihin tahansa sivuston sisältöön kolmella klikkauksella. Vaikka tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus, ajatus on oikea: mitä vähemmän käyttäjän tarvitsee klikata, sitä parempi. Jokainen ylimääräinen klikkaus on mahdollisuus menettää käyttäjän mielenkiinto.

Olen itse huomannut omia sivujani käyttäessäni, kuinka ärsyttävää on etsiä yhteystietoja, jotka on haudattu jonnekin syvlle alasivulle. Siksi tärkeimmät tiedot kannattaa pitää helposti saavutettavissa – mieluiten jo etusivulla tai yhdellä klikkauksella päävalikosta.

Selkeä visuaalinen hierarkia

Ihmisen silmä ei lue verkkosivua samalla tavalla kuin kirjaa. Sen sijaan katsomme ensin kokonaisuutta ja etsimme sitten kiinnostavia yksityiskohtia. Tässä visuaalinen hierarkia astuu kuvaan.

Tärkeimmät asiat pitää erottua. Otsikot ovat isompia kuin leipäteksti, painikkeet näyttävät painikkeilta, ja linkit erottuvat selkeästi tavallisesta tekstistä. Värien, kokojen ja tilojen käyttö luo järjestystä, joka ohjaa käyttäjän katsetta oikeaan suuntaan.

Tyhjä tila – tai negatiivinen tila, kuten sitä kutsutaan – on myös tärkeä elementti. Liian täyteen ahdettu sivu väsyttää silmää eikä anna minkään yksittäisen elementin nousta esiin. Hengitystila tekee sivuista siistimmän ja ammattimaisemman näköisen.

Mobiiliystävällisyys ei ole valinnaista

Yli puolet verkkoliikenteestä tulee nykyään mobiililaitteista. Jos sivustosi ei toimi kunnolla puhelimella, menetät valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita. Responsiivinen suunnittelu ei tarkoita vain sitä, että sisältö kutistuu pienemmälle ruudulle – se tarkoittaa, että käyttökokemus on optimoitu kosketusnäytölle.

Painikkeiden täytyy olla tarpeeksi isoja, että niihin osuu helposti sormella. Tekstin on oltava luettavaa ilman zoomailua. Valikko saattaa muuttua ”hampurilaismenuksi”, joka avautuu napin painalluksella ja säästää tilaa.

Johdonmukaisuus luo luottamusta

Kun navigointi toimii samalla tavalla jokaisella sivulla, käyttäjä oppii nopeasti, miten sivustoa käytetään. Johdonmukaisuus koskee kaikkea: värejä, fontteja, painikkeiden sijaintia ja toimintaa. Jos ”Ota yhteyttä” -painike on etusivulla oikeassa yläkulmassa, sen pitää olla siellä myös muilla sivuilla.

Johdonmukaisuus rakentaa myös brändiä. Kun kaikki elementit noudattavat samaa tyyliä, sivusto näyttää ammattimaiselta ja harkitulta.

Testaa ja kuuntele käyttäjiä

Paras tapa selvittää, toimiiko sivustosi navigointi, on pyytää muita ihmisiä kokeilemaan sitä. Katso, miten he liikkuvat sivuilla ja missä kohtaa he mahdollisesti jäävät jumiin. Usein suunnittelija on itse niin lähellä projektia, ettei huomaa ilmeisiä ongelmia.

Hyvä UX/UI-suunnittelu on jatkuvaa kehitystyötä. Kotisivut eivät ole valmis projekti, vaan elävä kokonaisuus, jota voi aina parantaa käyttäjien palautteen perusteella.