Paikallinen SEO: miten yritys saa näkyvyyttä omalla alueellaan?

Paikallinen SEO: miten yritys saa näkyvyyttä omalla alueellaan?

Kun pyörität pienyrittäjänä vaikkapa kampaamoa, autokorjaamoa tai kahvilaa, ei sinun tarvitse kilpailla koko Suomen markkinoilla. Riittää, että sinut löydetään omalla paikkakunnalla. Juuri tässä paikallinen SEO tulee kuvaan – se on keino nostaa yrityksesi esiin nimenomaan silloin, kun joku lähellä etsii juuri sitä, mitä sinä tarjoat.

Miksi paikallinen hakukoneoptimointi kannattaa?

Ajattele, miten itse etsit palveluita. Kun tarvitset kiireesti parturin tai haluat tilata pizzan, kirjoitat todennäköisesti Googleen jotain tyyliin ”parturi Tampere” tai ”pizza lähellä”. Google ymmärtää, että etsit paikallista palvelua ja näyttää kartan sekä listan lähistön yrityksistä. Jos yrityksesi ei näy tässä haussa, menetät asiakkaita suoraan kilpailijoillesi.

Itse huomasin tämän konkreettisesti muutama vuosi sitten, kun yritin löytää lastenvaatteiden kirpputoria. Googlasin ”lastenvaatteet kirppis Helsinki” ja päädyin kolmen yrityksen sivuille – kaikki muut jäivät näkymättömiin, vaikka niitä varmasti oli kymmeniä lisää. Ne kolme olivat hoitaneet paikalliset hakusanat ja Google-tietonsa kuntoon.

Google-yritysprofiili on A ja O

Ensimmäinen askel paikalliseen näkyvyyteen on Google-yritysprofiilin (entinen Google My Business) luominen ja huolellinen täyttäminen. Tämä on ilmainen työkalu, jonka avulla yrityksesi näkyy Google-hauissa ja Google Mapsissa.

Täytä profiilisi huolellisesti: oikea osoite, puhelinnumero, aukioloajat ja yrityksen kategoria. Lisää kuvia – ne tekevät profiilista houkuttelevan. Kirjoita myös lyhyt kuvaus siitä, mitä tarjoat ja kenelle. Älä unohda päivittää tietoja, jos aukioloajat muuttuvat vaikkapa juhlapyhinä.

Pyydä asiakkaitasi jättämään arvosteluja. Positiiviset arvostelut parantavat sekä luotettavuutta että sijoitusta hakutuloksissa. Vastaa arvosteluihin – sekä hyviin että huonoihin. Se osoittaa, että välität asiakkaistasi.

Paikalliset hakusanat kotisivuilla

Pelkkä Google-profiili ei riitä. Tarvitset myös kotisivut, joilla käytät paikallisia hakusanoja luonnollisesti tekstissä. Sen sijaan että kirjoittaisit vain ”tarjoamme parturipalveluita”, kirjoita ”tarjoamme parturipalveluita Tampereen Hervannassa”.

Luo sivuillesi sivu, joka kertoo nimenomaan alueestasi. Voit kirjoittaa esimerkiksi ”Palvelemme Turun keskustassa ja Varissuolla” tai ”Autamme yrityksiä Jyväskylässä ja lähikunnissa”. Tämä auttaa Googlea ymmärtämään, missä toimit.

Älä kuitenkaan tuputa paikkakuntia joka lauseeseen – se ärsyttää lukijoita ja saattaa jopa haitata sijoitusta. Kirjoita ensisijaisesti ihmisille, hakukoneille vasta toiseksi.

Paikallinen sisältö ja linkit

Harkitse blogikirjoitusten julkaisemista, jotka liittyvät paikallisiin tapahtumiin tai asiakastarinoihin. Jos olet kukkakauppias Oulussa, voit kirjoittaa vaikka ”Parhaat kukkakimput Oulun häihin” tai ”Syksyn kausikasvit Pohjois-Pohjanmaalla”.

Yritä saada linkki paikallisten tahojen sivuilta – kaupungin yritysrekisteristä, paikallislehdistä tai yhteistyökumppaneiden sivuilta. Paikalliset linkit vahvistavat asemaasi oman alueesi toimijana.

Älä unohda mobiiliystävällisyyttä

Suuri osa paikallisista hauista tehdään älypuhelimella – usein liikkeellä ollessa. Jos kotisivusi eivät toimi kunnolla mobiilissa, menetät asiakkaita. Varmista, että sivusi latautuvat nopeasti ja yhteystietosi ovat helposti löydettävissä.

Paikallinen SEO ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii johdonmukaisuutta. Aloita perustoimilla, pidä tiedot ajan tasalla ja muista, että näkyvyys rakentuu vähitellen. Pienikin panostus kantaa hedelmää, kun oikeat asiakkaat löytävät juuri sinut.