Miten rakentaa tehokas yhteystietolomake?

Miten rakentaa tehokas yhteystietolomake?

Yhteystietolomake on usein ensimmäinen piste, jossa potentiaalinen asiakas ottaa sinuun yhteyttä. Jos lomake on hankala täyttää, liian pitkä tai epäluotettavan näköinen, menetät asiakkaita ennen kuin he edes ehtivät lähettää viestiään. Hyvä lomake sen sijaan madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä ja kasvattaa yhteydenottojen määrää jopa 30-40 prosenttia. Tässä artikkelissa käyn läpi konkreettiset askeleet, joilla rakennat lomakkeen, joka todella toimii.

Pidä lomake mahdollisimman yksinkertaisena

Tärkein periaate on yksinkertaisuus. Jokainen ylimääräinen kenttä lomakkeessa laskee konversiota merkittävästi. Tutkimusten mukaan jokainen lisäkysymys pudottaa täyttöastetta noin 5-10 prosenttia. Kysy siis vain se, mikä on ehdottoman välttämätöntä.

Peruslomakkeessa riittää yleensä kolme kenttää: nimi, sähköposti ja viesti. Jos tarjoat useita palveluita, voit lisätä valintalistan palvelutyypistä. Älä kysy puhelinnumeroa, ellei se ole aidosti tarpeellista – monet ihmiset karsastavat antaa numeronsa.

Itse huomasin tämän omakohtaisesti, kun minulla oli aikoinaan lomakkeessa seitsemän kenttää. Kun karsin ne kolmeen, yhteydenottoja tuli lähes kaksinkertainen määrä. Ihmisillä on kiire, ja jokainen lisäkysymys on este.

Tee kentistä selkeitä ja helppolukuisia

Jokaisen kentän kohdalla tulee olla selvä otsikko. Älä luota pelkkiin placeholder-teksteihin (se harmaa teksti kentän sisällä), koska ne häviävät kun käyttäjä alkaa kirjoittaa. Tämä aiheuttaa hämmennystä ja käyttäjä saattaa joutua tyhjentämään kentän varmistaakseen, mitä sinne piti kirjoittaa.

Käytä loogista järjestystä: nimi ensin, sitten sähköposti, lopuksi viesti. Ihmiset ovat tottuneet tähän järjestykseen, joten älä sekoita sitä. Varmista myös, että kentät ovat riittävän suuria – liian pieni tekstikenttä pitkälle viestille ärsyttää käyttäjää.

Lisää selkeä lähetysnappi

Lähetysnappiin kannattaa panostaa. Älä käytä geneeristä ”Lähetä” -tekstiä, vaan jotain konkreettisempaa kuten ”Lähetä viesti”, ”Ota yhteyttä” tai ”Pyydä tarjous”. Tämä tekee toiminnosta selkeämmän ja houkuttelevamman.

Nappi kannattaa tehdä visuaalisesti näkyväksi – käytä kirkasta väriä, joka erottuu sivustosi muusta värimaailmasta. Varmista myös, että nappi on tarpeeksi iso ollakseen helppo klikata sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.

Varmista lomakkeen toimivuus teknisesti

Tekninen toteutus on kriittistä. Lomakkeen tulee toimia virheettömästi, sillä jos käyttäjä täyttää lomakkeen ja viesti ei mene perille, asiakas on menetetty lopullisesti.

Käytä aina captcha-suojausta estääksesi roskapostia, mutta valitse käyttäjäystävällinen versio. Googlen reCAPTCHA v3 toimii taustalla näkymättömästi, joten se ei häiritse käyttäjää. Vanhemmat versiot, joissa piti valita liikennevaloja tai jalankulkijoita, turhauttavat monia.

Lisää myös vahvistusviesti heti lähetyksen jälkeen. Näytä selkeä ilmoitus ”Viestisi on lähetetty, vastaamme sinulle 24 tunnin sisällä” tai vastaava. Vielä parempi on lähettää automaattinen sähkoposti käyttäjälle, jossa vahvistetaan viestin vastaanotto. Tämä rakentaa luottamusta.

Testaa lomaketta eri laitteilla

Yli 60 prosenttia verkkosivujen käynneistä tulee nykyään mobiililaitteilla, joten lomakkeen on toimittava moitteettomasti myös puhelimella. Testaa lomaketta itse ainakin kolmella eri laitteella: tietokone, tabletti ja puhelin.

Mobiililomakkeessa kenttien tulee olla riittävän suuria, jotta niihin on helppo klikata peukalolla. Tekstin on oltava riittävän isoa, jotta sitä on mukava lukea pieneltä näytöltä. Ja lähetysnapin pitää olla niin iso, ettei sitä vahingossa ohi klikkaa.

Rakenna luottamusta

Ihmisillä on kynnys antaa yhteystietojaan, koska he pelkäävät roskapostia. Lisää lomakkeen yhteyteen lyhyt maininta tietosuojasta, esimerkiksi ”Emme koskaan luovuta tietojasi kolmansille osapuolille” tai ”Käsittelemme tietojasi GDPR:n mukaisesti”.

Voit myös lisätä pienen tekstin, jossa kerrot milloin vastaat, esimerkiksi ”Vastaamme kaikkiin yhteydenottoihin arkisin 24 tunnin sisällä”. Tämä luo odotuksen ja osoittaa, että välität asiakkaistasi.

Yleiset virheet joita kannattaa välttää

Älä vaadi liikaa pakollisia kenttiä. Merkitse vain ehdottomasti tarvittavat kentät tähdellä tai ”pakollinen”-merkinnällä. Anna käyttäjän itse päättää, mitä haluaa kertoa.

Älä piilota lomaketta navigaation taakse. ”Ota yhteyttä” -sivu pitää löytyä helposti päävalikosta, ja monilla sivustoilla lomake kannattaa upottaa myös etusivulle tai palvelusivuille.

Vältä myös liian teknistä kieltä kentissä. Älä kysy ”Entiteetin yksilöintitunnus”, vaan kysy ”Y-tunnus” tai ”Yrityksen nimi”. Pidä kieli sellaisena, jota normaalikäyttäjä ymmärtää.

Mitä tehdä lomakkeen lähettämisen jälkeen?

Lomakkeen tehokkuus ei lopu lähetysnappiin. Varmista, että saat itse ilmoituksen heti kun joku täyttää lomakkeen. Parhaat järjestelmät lähettävät sähköposti-ilmoituksen tai push-notifikaation puhelimeesi.

Vastaa yhteydenottoihin nopeasti – mieluiten saman päivän aikana. Mitä nopeammin vastaat, sitä todennäköisemmin saat asiakkaan kiinni ja kaupat syntyvät. Monet asiakkaat ottavat yhteyttä useaan yritykseen kerralla, ja ensimmäisenä vastaava voittaa usein.

Tehokas yhteystietolomake on yksinkertainen, selkeä ja luotettava. Se madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä ja muuttaa kävijät asiakkaiksi. Parasta on testata lomaketta itse ja pyytää muutamaa ystävää tai kollegaa kokeilemaan sitä – saat usein arvokasta palautetta asioista, joita et itse huomannut.