Blogi kotisivuille – kannattaako?

Blogi kotisivuille – kannattaako?

Moni pohtii kotisivuja suunnitellessaan, kannattaako sivuille lisätä blogi. Vastaus ei ole yksiselitteinen, mutta useimmiten blogi on hyvä lisä – jos sitä oikeasti aikoo ylläpitää.

Blogin suurin hyöty on näkyvyys hakukoneissa. Google rakastaa tuoretta sisältöä, ja blogikirjoitukset ovat erinomainen tapa tuottaa sitä säännöllisesti. Kun julkaiset artikkeleita aiheista, jotka liittyvät yritykseesi tai toimialaasi, kotisivusi alkavat näkyä useammilla hakusanoilla. Esimerkiksi hieroja voi kirjoittaa niskahartiaseudun jännityksistä, ja samalla houkutella potentiaalisia asiakkaita sivuilleen.

Toinen tärkeä syy blogille on asiantuntijuuden osoittaminen. Kun jaat osaamistasi ja tietämystäsi blogikirjoituksissa, rakennat luottamusta. Potentiaalinen asiakas ajattelee: ”Tämä tietää mistä puhuu, täältä voin huoletta ostaa.” Asiantuntija-artikkelit myös erottavat sinut kilpailijoista, jotka ehkä vain listaavat palvelunsa ilman sen kummempaa sisältöä.

Itse huomasin aikoinaan, kun aloin kirjoittaa säännöllisesti blogia omaan projektiin, miten sivuston kävijämäärät alkoivat nousta tasaisesti. Ei mitään räjähdysmäistä kasvua, mutta kuukausi kuukaudelta käyrä nousi ylöspäin. Hakukoneliikenne kasvoi, ja ihmiset alkoivat löytää sivulle ihan uusilla hakusanoilla, joita en ollut edes osannut ajatella.

Blogin sudenkuopat

Blogi ei kuitenkaan ole ilmainen lounas. Se vaatii aikaa ja sitoutumista. Suurin virhe on perustaa blogi ja julkaista sinne kolme kirjoitusta ensimmäisen kuukauden aikana – ja sitten ei mitään. Tyhjillään oleva tai harvoin päivittyvä blogi antaa huonon kuvan. Se viestii, että yritys ei ole aktiivinen tai että hanke on kuollut.

Jos et oikeasti pysty sitoutumaan kirjoittamaan edes kerran kuukaudessa, älä perusta blogia. On parempi, että kotisivuillasi on laadukas perussisältö ilman blogia kuin blogi, jossa viimeisin kirjoitus on vuoden takaa.

Toinen haaste on sisällön laatu. Blogikirjoitusten pitää olla hyödyllisiä ja mielenkiintoisia. Pelkkä tuotemainonta tai ”meillä on nyt tarjous” -tyylinen tekstintulvinta ei kiinnosta ketään. Aito sisältö, joka vastaa lukijan kysymyksiin tai ratkaisee ongelmia, toimii. Mieti aina: antaisiko tämä tekstini lukijalle jotain arvokasta?

Käytännön vinkkejä

Jos päätät lisätä blogin kotisivuillesi, aloita realistisilla tavoitteilla. Yksi laadukas kirjoitus kuukaudessa on parempi kuin neljä hutiloitua. Suunnittele etukäteen aiheita, jotta et joudu joka kerta miettimään tyhjästä mitä kirjoittaisit.

Kannattaa myös hyödyntää omaa arkea. Asiakkaiden kysymykset ovat kultakaivos blogiaiheille. Jos sama kysymys toistuu, kirjoita siitä artikkeli. Säästät aikaa, kun voit jatkossa ohjata ihmiset lukemaan blogikirjoituksen sen sijaan, että vastaisit samaan kysymykseen uudestaan.

Loppujen lopuksi blogi kannattaa, jos olet valmis panostamaan siihen. Se on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa kotisivujesi näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijamielikuvaa. Mutta jos aika on kortilla tai kirjoittaminen tuntuu pakkopullalta, keskity ensin siihen, että kotisivujesi perussisältö on kunnossa. Blogin voi aina lisätä myöhemmin.